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L’incontro di due anime accumunate dall’arte senza limiti di genere, di spazio, di tempo.
La musica, arte primordiale, che incontra il disegno digitale, arte modernissima.
Nel Vecchio Continente vivono Paola e la sua musica e nel lontano Nuovo Continente Jean Detheux vive e crea le sue polivalenti opere.
Una distanza geografica invisibile nei video di Jean sulla musica di Paola. Perché la bellezza non ha distanze né confini.

The encounter of two souls, that have in common Art, an art without limits of gendre, space, times.
Music, primordial art, encounter digital drawing, ultramodern art.
Paola and her music live in the Old World – Jean lives and create in the New World.
This geographical distance is invisible in the video of Jean Detheux on Paola Erdas music, because Bauty has no distances and no boundary.

Nato in Belgio nel 1946, Jean Detheux svolge brillantemente i suoi studi all’Académie Royale des Beaux-Arts de Liège, e, nel 1971 si trasferisce in Canada.
In Canada e negli Stati Uniti prosegue la sua carriera di insegnante (Alberta College of Art, Concordia University, Algonquin College, NY University, NY Studio School of Drawing, Painting and Sculpture, Parsons School of Design, etc.) e intanto espone le sue opere in tutto il mondo.
Nel 1996, afflitto da gravi forme di allergie causate dai prodotti chimici usati per dipingere (trementina, colori ecc.) si trova costretto ad abbandonare la pittura e si rivolge allora alle tecnologie digitali.
Questo cambiamento dà luogo a un intenso periodo creativo che sfoci infine nel cinema di animazione o, come lui preferisce dire, sulla scoperta de “l’arte del e nel tempo”.
Jean si consacra quindi a continuare, nella dimensione temporale, l’esplorazione del mondo visuale che si era aperta già ben prima del suo ingresso nel mondo digitale senza tradire il suo legame con il “gesto rivelatore”: tutto ciò Il corpo può, per “caso”, portare all’opera d’arte senza necessariamente passare attraverso un pensiero discorsivo.
Jean Detheux ha realizzato numerosi film , compresi quelli fatti con e per conto dell’ Office Nationale du film du Canada, che verranno proiettati regolarmente in numerosi festivals.
Gran parte dei suoi film possono essere visti in rete su Vimeo.
Da molti anni egli si consacra soprattutto all’esplorazione del dialogo tra la musica e le immagini “astratte” (ascoltare la musica con gli occhi) e collabora quindi con molti musicisti, interpreti, compositori, improvvisatori, in esplorazioni che vanno dalla musica antica alla musica elettronica più estrema, al bruitismo (noise music) in lavori in studio ma anche in “tempo reale” (spettacoli di musica-immagine).
La lista dei suoi collaboratori è immensa, impossibile a ordinare:
Paola Erdas, Quadro Janas, Lia Serafini, Oliver Schroer, Vladimir Feltsman, Jean-Philippe Collard-Neven, Quatuor Danel, Thierry Van Roy, Jean René, Jean Derome, Wilfried Jentzsch, Mikel Kuehn, Pierre Jalbert, Pittsburgh New Music Ensemble, Kevin Noe, Brett Mitchell, Benjamin Irwin, Anyango Yarbo-Davenport, Yin Zheng, Michaela Eremiasova, Eastman Triana, Michael Oesterle, Quatuor Bozzini, Hubl Greiner, Roman Bunka, Mohamed Badawi, Stepanida Borisova, Kathleen Supove, Eva-Maria Rusche, Anna-Maria Hefele, Anna-Liisa Eller, Wolf Janscha, Marco Ambrosini, SUPERSONUS (The European Resonance Ensemble), Donald Meyer, Charles Coleman, Igor Tkachenko, Maria de Martini, e molti altri.
Sempre su Vimeo è visibile una collezione di album di film realizzati con questi magnifici collaboratori.

Born in Belgium in 1946, Jean Detheux is a graduate of the Académie Royale des Beaux-Arts de Liège. Lives and worked in Canada and the US since 1971.
He has taught “Art” in Canada and the US (NY Studio School of Drawing, Painting and Sculpture, NYU, Concordia University in Montréal, Alberta College of Art in Calgary, Algonquin College in Ottawa, etc.).
His Artwork (natural media and digital) ca be found in private/public collections (in Europe, the Americas, Asia and the Middle-East).
Forced to abandon natural media (1997, due to sudden deadly allergies to painting materials) for digital technology (that quickly prompted him to start exploring “time-based art”).
Films with the National Film Board of Canada (“Liaisons” and “Rupture”), regularly has numerous films in festivals since 2005. Focuses on the importance of the hand gesture in image making (“le geste révélateur”), and especially, on the exploration of “inherent animation” (that which is done/found “by accident”), avoids “smarts” like the plague, believes that the conceptual approach is a dead-end.
Numerous lectures (in the US, Canada, Australia, Denmark, Lebanon, Belgium), conducts master-classes (including in music schools), has written many articles (AWN, SAGE, VFXWorld, NFB, The Wig, International Journal of Arts and Technology, Animation Studies 2.0, etc., as in: Jean Detheux, http://www.vudici.net/DetheuxRobotTheWig.pdf,
http://www.nondidjuti.net/animation/part_1.html, http://www.nondidjuti.net/animation/nfb/abexanima.html, etc.).
He collaborates regularly with musicians (performers and composers), exploring the mysterious dialogue between music and images (“listening with his eyes”) and this in studio work as well as in live concerts “images – music”. A large collection of his time-based work can be seen on Vimeo.
Here’s a quick list of the names of the musicians he has the privilege to work with, their music ranges from early and baroque to bleeding-edge electroacoustic, even “bruitisme” (listed in no particular order): Paola Erdas, Quadro Janas, Lia Serafini, Oliver Schroer, Vladimir Feltsman, Jean-Philippe Collard-Neven, Quatuor Danel, Thierry Van Roy, Jean René, Jean Derome, Wilfried Jentzsch, Mikel Kuehn, Pierre Jalbert, Pittsburgh New Music Ensemble, Kevin Noe, Brett Mitchell, Benjamin Irwin, Anyango Yarbo-Davenport, Yin Zheng, Michaela Eremiasova, Eastman Triana, Michael Oesterle, Quatuor Bozzini, Hubl Greiner, Roman Bunka, Mohamed Badawi, Stepanida Borisova, Kathleen Supove, Eva-Maria Rusche, Anna-Maria Hefele, Anna-Liisa Eller, Wolf Janscha, Marco Ambrosini, SUPERSONUS (The European Resonance Ensemble), Donald Meyer, Charles Coleman, Igor Tkachenko, Maria de Martini, etc.
Many of the movies born of that collaboration can be seen in a large collection of albums available here.